Sezer Yesiltas
18 Nisan 2007
 

Windows'ta Linux dosya sistemleri
Windows'ta Linux dosya

Linux ve Windows'u birlikte kullananların en temel gereksinimlerinden biri, her iki sistemden de sabit, taşınabilir veya usb disklere erişebilmektir. Forumlarda ve mail listelerinde gördüğüm kadarıyla özellikle Linux ile yeni tanışanlar böyle bir sıkıntının varlığından henüz haberdar olmadıkları için karşılaştıkları durumları araştırmakta ve yorumlamakta bir hayli zorluk çekip vakit kaybetmektedirler.
Linux ve Windows farklı dosya sistemleri kullanırlar bu nedenle dosya okuma ve yazma işlemlerini kendi bildikleri formatta yapabilirler. Zaten her ikisi de kurulum esnasında, kurulacağı disk bölümünü kendilerine uygun dosya sitemiyle formatlarlar.
Windows eski sürümlerinde FAT daha sonra FAT32 dosya sistemlerini kullanmaktaydı. NT,XP ve Vista sürümlerinde NTFS dosya sistemini kullanmaya başlamıştır. Microsoft bu 3 dosya sistemini de kendi ihtiyaçlarına göre geliştirmiştir, erişim için kütüphaneler sunmakta ancak yazdığı kodların kaynağını ticari bir kuruluş olduğu için kapalı tutmaktadır. Bununla birlikte diğer dosya sistemlerini açık kaynak kodlu olanları da dahil olmak üzere desteklememektedir. Kısaca siz farklı bir dosya sistemi kullanmışsanız buna Windows üzerinden ulaşamıyorsunuz. Bu duruma şimdi tanıtacağım Ext2IFS adında bir program tarafından çözüm üretilmiştir:
http://www.fs-driver.org/

Bu program sayesinde Windows'ta EXT2 veya EXT3 formatlı dosya sistemlerini bir disk olarak görüp kullanabiliyorsunuz, NTFS formatlı sabit veya taşınabilir diskler'den farksız bir kullanım sağlıyor. Her ne kadar çok faydalı bir uygulama gibi görünse de sahip olduğu yetenekleri ile kötü niyetli kullanıma da açık bir program.


Bu ilginç programı kullanırken dikkat edilmesi gereken bazı konular var, Linux işletim sistemi seviyesinde dosyalarda nasıl bir yetkilendirme olursa olsun, Ext2IFS ile Windows'tan bu disk üzerinde her türlü yetkiye sahip olacaksınız, üzerinde Linux kurulu bir diskin sistem dosyalarında veya root yetkisi gerektiren dizinlerinde yapacağınız en ufak yanlış bir değişiklik, Linux'unuzun hasar almasına ve bir daha açılmamasına neden olabilir. Ayrıca hassas bilgileriniz için bu uygulamanın yetenekleri nedeniyle "nasıl olsa sadece kendi kullanıcımla erişebiliyorum" düşüncesine sahip olmamalısınız.

Ext2IFS'i ilk kurduğunuzda bilgisayarınıza bağlı Ext2/Ext3 dosya sistemlerini tespit edip bir defalığında bir sürücü harfi ile eşleştirecektir.




Artık Ext2/Ext3 dosya sistemlerini bir disk olarak görebiliyor olacaksınız:




Diskin özellikleri sayfası:




Linux işletim sistemlerinde kullanılan dosya sistemleri ve Windows dosya sistemlerine erişim ile ilgili durum ise şu şekilde:

Linux işletim sistemleri genelde EXT2 ve EXT3 dosya sistemlerini kullanırlar bununla birlikte bazı dağıtımlar XFS,REISERFS gibi dosya sistemlerini tercih etmişlerdir. Her birinin farklı performans avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır:
FAT, FAT32 her ne kadar Windows'a ait dosya sistemleri olsa da Linux işletim sistemleri tarafından kullanılabilmektedir. Bir başka Windows dosya sistemi olan NTFS için özgür yazılımcılar çalışmaya devam ediyorlar:
http://linux-ntfs.org/
http://www.ntfs-3g.org/
Bu arada ulusal işletim sistemi Pardus Linux, NTFS dosya sistemini görmek için gerekli yazılımları içermektedir. Pardus ile FAT ve FAT32 sorunsuz kullanılabilmekte, NTFS dosya sistemlerini de okuyup yazabilmektedir:
Pardus hakkında bilgi:
http://www.yesiltas.net/sezer/2007/03/pardus.html




Etiketler:

 
Yorumlar:
Fat ve Fat32 hemen hemen bütün Linux sürümlerinde kullanılabiliyor bence burada ufak bir yanlış anlatım var gibi bilmem anlatabildimmi yani sadece pardus'a özgü bir özellik değil Fat Fat32 okumak ve yazmak.
 
Haklısın, hatta NTFS okuma yazma da sadece Pardus'a özel bir durum değil isteyen her dağıtım bu özelliği bünyesine katabilir.
 
ylaışımın için.çok faydalı oldu.
linux taki dosyalarıma windows altıdan ulaşabiliyorum.
umarım zarar vermem linuxa:-9
 
paylaşımın için çok saol.
faydalı oldu.
linux taki dosyalarıma windows altıdan ulaşabiliyorum.
umarım zarar vermem linuxa:-)
 
hocam,

programı kurdum, aynen resimlerini verdiğin sırayla uyguladım ve harfini atadığım sürücü olarak göründü. fakat dediğiniz gibi disk ile ilgili herhangi bir işlem yapamadım. raw formatlı olarak görüyor diski. diske girmeye çalıştığımda biçimlendireyimmi diye soruyor sistem.

sorunumu explore2fs programı ile çözdüm. bu program ile diske ulaşıp içinden gerekli olan datalarımı ntsf sistemime aktarabildim.

saygılarımla
 
Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]





<< Ana Sayfa

Pardus... Özgürlük İçin...

Yeni yazılardan RSS ile haberdar olun
Yeni yazılardan Email ile haberdar olun
<$Kullandığım veya araştırdığım Windows, Linux veya Cep Telefonu yazılımların tanıtımını, ilgimi çeken web siteleri ve hizmetlerini ve bazı ufak tefek temel bilgileri vakit buldukça burada paylaşacağım.r /> 'Burada yer alan web sitesi,kurum,kuruluş veya yazılımlarla ilgili herhangi bir ticari ilişkim bulunmadğı gibi tüm yorumlar tamamen kişiseldir ve şahsi deneyimlere dayalıdır. Tanıtım yapılan yazılım ve hizmetler, üretici kuruluşa (ve yazdıklarımdan dolayı bana) herhangi bir sorumluluk yüklemez.'



<$
Fotoğrafım
Ad:
Konum: Istanbul, Türkiye